Wednesday, September 10, 2008

KAWAN,SAHABAT & TEMAN

Assalamualikum....

Hari ini dalam ruangan komen aku, ada seorang pengkomen namanya brother, dia bertanya kawan,teman dan sahabat ada beza ka?

so pada pendapat aku, setiap istilah kawan, sahabat & teman ada makna atau penggunaan yang tertentu....

Pada aku istilah kawan digunakan untuk menunjukkan perhubungan antara seseorang.

Kawan dan sahabat ni maknanya sama sahaja cuma asal istilahnya sahaja berbeza, ini kerana istilah sahabat berasal drp bahasa arab...
tetapi apabila menggunakan istilah sahabat seolah-olah menunjukkan perhubunggan itu akrab dan rapat.. tak sama jika digunakan perkataan kawan...

Teman pulak pada pendapat aku istilah ini digunakan untuk menunjukkan sesuatu perhubungan itu istimewa contohnya teman wanita, teman seperjuangan..

Sekadar pendapat je...

Tapi kalau nak lebih terperinci silalah rujuk kamus Dewan Bahasa dan pustaka...

Aku malas la nak p cari kamus tu... so aku difenisikan ikut sedap otak aku jelah...

Apa-apa pun hargailah setiap perhubungan itu tak kiralah apapun istilahnya samaada kawan,sahabat ataupun teman...

Sekali perkenalan selamanya dalam ingatan..

9 comments:

Faizal@poyan said...

saya petikkan komen ini daripada brother....

"Sahabat ialah sebenarnya diri kita yang kedua.. Sahabat ialah seseorang yang memahami masa lampau anda, yakin dengan masa depan anda dan menerima anda seperti mana anda sekarang.. Persahabatan tidak akan wujud kalau jumlahnya ramai.. Matahari itu memanaskan udara, tetapi persahabatan memanaskan jiwa"..

Anonymous said...

salam

emm bg kite plak sahabat adalah org yg rapat teman dan kongsi suke dan duke kite... kalo kawan... buat kite gembira...

Faizal@poyan said...

to manje..

kawan senag di cari tapi sahabat cukup payah nak ada

farah, s. said...

sape2 leh jadi kawan.. tapi xsmua kawan kite leh jd sahabt..betul x?

Faizal@poyan said...

to farah..

betul tu farah... sahabat memang sukar nak ada ....

sebabtu abu bakar, omar dan osman ialah sahabat Rasullullah kerana mereka sanggup mengorbankan segala-galanya demi Rasulullah

Yana Ismail said...

btol tu..papepun. hargailah kawan,sahabat kita:)

Faizal@poyan said...

to liyana...

hmmm sama-samalah kita hargai...walaupun ada juga sahabat kita yang tak menghargai kita kannnn

Yana Ismail said...

btol tu..ada je shbt yg tak menghargai kita..em,tp slagi namanya shbt. sama2la kita tolong:)

Faizal@poyan said...

to liyana...

hmmm janji kita ikhlas berkawan