Wednesday, February 25, 2009

JANGAN PERCAYA 100%

Assalamualaikum....
Merujuk kepada perkara di atas, baru-baru ini beberapa orang kawan aku telah terpedaya, dgn apa yang mereka semak melalui web JPA.
Semak result exam undang-undang kerajaan pada bulan 12.2008 LULUS, tapi bila semak pula result exam tu bulan 1.2009 KANDAS, alangkah terkejut depa yang pada mulanya lulus tetiba kandas...bila hubungi pihak JPA, JPA bg tau ada masalah teknikal, dan mereka yang kandas terpaksa ambil exam sekali lagi. Exam ni adalah penting untuk pengesahan perkhidmatan dalam kerajaan.
Mungkin ramai yang tak paham, ok baik aku terangkan, apabila seseorang yang telah dilantik untuk menjawat penjawat awam, penjawat awam tersebut mesti memenuhi syarat-syarat untuk disahkan di dalam perkhidmatan, ok kat bawah ni syarat untuk jawatan sokongan 1 mcm aku.
Antara syarat-syaratnya ialah:-
1) Menghadiri kursus induksi khusus dgn jayanya
2) Menghadiri kursus induksi umum dgn jayanya dan lulus exam
3) lulus peperiksaan undang-undang kerajaan bagi kedua-dua bahagia (kendalian JPA)
4) lulus peperiksaan jabatan ( kendalian jabatan)
5) kursus Biro Tata Negara ( syarat untuk exam PTK)
Bagi aku kelima-lima syarat tersebut aku telah lepasi dalam masa setahun perkhidmatan aku , sekarang aku telah disahkan di dalam perkhidmatan, Alhamdulillah aku bersyukur sangat Allah permudahkan aku dan sekarang aku masih menanti result PTK aku, maybe akan keluar bulan 3 nanti. (doa-doakan aku ya).
Ntah la sebenarnya exam undang-undang kerajaan yang bahagian B tu cukup payah kena tulis panjang lengguh tangan aku, tapi selamat la boleh tgk buku just salin ja...sebenarnya nasib ja aku lulus dulu sebabnya aku tak sempat pun jawab semua soalan...
Sebenarnya aku kesian dgn kengkawan sejawatan dgn aku yang dah dua tiga kali ambil exam tu, tapi tak lulus tetiba bulan 12.2008 aritu semak kat web JPA lulus dan semak sekali lagi bulan 1.2009 kandas pula, memang tertipu la kesian kat depa.... sepatutnya JPA tak leh la wat mcm tu walaupun ada kesalahan teknikal dlm internet, kesian kat depa pasai exam tu penting dan depa mengharap sangat depa lulus...
kesimpulannya kepada kengkawan semua, jgn percaya 100% klu semak apa-apa result kat internet tu , yang boleh percaya bila dah dpt surat atau slip exam tu, baru boleh percaya..
kepada kengkawan aku yang terpaksa ambil sekali lagi exam tu anggaplah semua tu dugaan daripada Allah dan seterusnya tawakal dan berdoa..

8 comments:

Faizal@poyan said...

salam semua

aduiii pasai pa pun tak tau tak leh nak selang...sori nohhh

farah, s. said...

tak leh nk selang?

huhu. takpe2. still leh dibaca :)

err.. mcm tu pulak ek. so mmg xleh nk caye la result yg tk disahihkan ni. hmm kesian lak. bg harapan palsu :(

anap_ilmi said...

jgn keje krajaan..biznes g best..krajaan #$%^& ahakz

Yana Ismail said...

biasalah bro..kdg2 internt pun bukn btolpun..alaahai;P

Faizal@poyan said...

to farah...

emm tak leh selang...

tu la kesian kat kawan saya tu dah 2 kali ambik masih kandas..emmm memang harapan palsu

to anap..

keje kerajaan tak payah pikiaq org nak buang kita dari keje zaman gawat2 ni...

to yana..

emmm tula pasal....

en_me said...

kerani tewww bz update blog kottts.. ehehe

Faizal@poyan said...

to me
hehehe dia bukan kerani tapi pegawai gituwww

Yana Ismail said...

huhu..sabo je la kan..ekeke