Saturday, March 28, 2009

DIET


Assalamualaikum...

Emmm kenapa aku payah sangat nak istiqamah, bukan apa azam aku untuk tahun ini nak kurangkan sedikit berat badan aku ni...

Setiap usaha yang aku wat hanya sekadar hangat-hangat tahi ayam ja, dulu-dulu gi gim seminggu , lepastu joging daki bukit 2 minggu, makan lak selang dua hari baru makan nasi, kekadang makan roti je..tapi semua tu tak lama sebabnya aku putus asa mana tidaknya lepas 2 minggu aku berdiet berat aku turun sedikit ja...

Lepas aku putus asa tu, aku pun stop dari joging naik bukit petang-petang, last sekali tersangkut pulak dengan drama SPA Q emmm apa lagi petang-petang tak leh gi mana dah dok depan tv ja..

Makan pula memang aku dah stop makan waktu malam, tapi bila mak ndak aku call suruh datang kedai dia untuk makan, aku pun pergi lah almaklum la makan ikan bakar lah apa lah emmm biasa la mak ndak aku buka kedai makan kat langkawi ni..so mcmna nak diet klu tak pergi sat lagi kecik ati pulak..

Tapi azam aku bulan 4 ni aku tak mau mkn nasi, aku nak try sebulan tak makan nasi, jangan risau aku akan seimbangkan diet aku hehehe...tapi tak tahu la istiqamah ka dak..

Tak apa kengkawan semua tolong doakan aku ya...

Sebut pasal istiqamah ni, aku nak bagi sedikit takrifan, istiqamah ialah berpendirian teguh atas jalan yang lurus, berpegang pada akidah Islam dan melaksanakan syariat dengan teguh, tidak berubah dan berpaling walau dalam apa-apa keadaan sekalipun.

Walaupun istiqamah ni hanya untuk menunjukkan pegangan kita pada islam tapi kita boleh aplikasikan di dalam kehidupan harian kita...supaya setiap apa perbuiatan yang baik kita buat berterusan...

oklah sekadar itu sahaja...

sumber gambar flickr





15 comments:

chocolate said...

xmau mkn nsi sebulan??aiyok~!!bleh ke?bhye nnt..

neway,smga berjaya dlm proses mendietkan diri anda!hehe

S h i n o said...

seyes beb, masuk je kerja kerajaan badan aku cepat je naik.. Now br maintain. Aku dh stat xmkan nasi malam. Bukan sebab benci kan nasi or lupe daratan tp kerana kesihatan diri lebih penting..

nasi.. maafkan aku..

:D

Farah Aminuddin said...

good luck faizal! :)

AlamNasyrah said...

Salam faizal,

moga misi dan visi akan berjaya, insyaALLAH! :-)

Faizal@poyan said...

to chocolate..
ntah la boleh ka tak klu seminggu tu insyaallah tapi akan ku gagahi jua..
treima kasih..

to shino..
sama la, asyik mkn je biasa la duit ada apa lagi...ya sama lah aku pun sebab aku diet bukannya nak kurus sgt tapi nak jg kesihatan..
hehehe

en_me said...

moga berjaya istiqamah tewww..

Faizal@poyan said...

to farah..
terima kasih ya farah..

to syira..
wslm, terima kasih doakanlah yaaaa

Faizal@poyan said...

to me..
hehehe ya insyaallah sama-samalah kita istiqamah berbuat baik

NuR_KaSEH said...

salam faizal@poyan....

good luck...!!!..moga2 awak berjaya dengan misi n visi tersebut.gan cpat putus asa...pastikan dapat berat bdn yg ideal yekk...go..go...go...:-)

Faizal@poyan said...

to kaseh..
insyaAllah terima kasih

ez said...

jom faizal..kita sama2 kurus nak..?hehehe..sy pon nak kurus tp x kurus2 gak..ape2 pon pucuk pangkal hati..bleh punye..kalo kita nak..kita bleh berjaya punya..g.luck..hehhe

Princess Liyana said...

Huhu yana doakan bro..istiqamah dlm dietsasi..ahaha..dn exercise itu..aminnn;)

anap_ilmi said...

dari tahun 2004 dulu dgr nak diet...skrg neh dah 2009..hmmm lamenyer prog diet ko yer...kiki

Faizal@poyan said...

to ez..
jom hehehe, tu la sy pun dari dulu lagi nak diet tapi tak diet-diet tu dok gemok lagi hemmm betul tu yang penting jgn cpt putus asa dan kena istiqamah..terima kasih sama-samalah kita berdiet..

to yana..
terima kasih yana atas doa itu alahaiiii

Faizal@poyan said...

to anap..
diamlah ko anap..mentang-mentang hg dah kurus sekarang, emmm aku tanya petua mcmna hg boleh kurus tapi tak bg tau pun huhuhu

yang lama tu pasai aku tak istiqamah klu aku istiqamah dah lama dah aku kurus hehehe