Friday, July 3, 2009

ORANG KAMPUNG & ORANG TAMAN (BANDAR)

Assalamualaikum.....
Sebenarnya tak ada apa pun yang aku nak menaip kat cni, tapi aku tak mau la blog aku ni di penuhi habuk dan sarang labah-labah..
Apa yang aku nak taipkan kat cni ialah perbezaan antara orang kampung dengan orang bandar atau orang taman...
Aku ada kengkawan yang dari kampung dan ada juga kengkawan yang dari bandar...
Emm apa yang aku nak kongsikan di sini ialah layanan yang diberikan oleh org yang asal dari kampung dengan orang yang asal dari bandar....
kalau orang kampung kebanyakkannya akan meraikan tetamu dengan betul-betul meraikan, sampai je depan rumah terus pelawa masuk, tetamu tak tunggu lama di hadapan pintu rumah sebelum di pelawa, bila masuk di dalam rumah dipelawa duduk dan terus bersembang tanya khabar, kalau tetamu tu baru pertama kali kenal, tuan rumah akan selidik latar belakang tanya asal mana, ayah nama apa ayah keja apa dan sebagainya...
Lepas bersembang, orang perempuan akan bangun ke dapur sediakan air , tak kiralah air bujang ka atau pun apa.... sambil-sambil minum bersembang lagi dan bila habis air di minum, selalunya tetamu akan berkata nak beransur dulu (nak balik la) tuan rumah akan kata awal lagi dok la lama sikit, tapi kita sebagai tetamu perlu la bagi alasan ada kerja lain kemudian keluar daripada rumah, semasa keluar tuan rumah akan berpesan jemput datang lagi dan akan mengirim salam kepada keluarga kita...
Kalau orang bandar ( Orang Taman) tapi tak semua la....bila sampai je depan pagar tetamu kena tunggu lama baru di buka pintu pagar, bila masuk dalam rumah, tak tahu topik apa nak bersembang kena tetamu mula kan dulu, nasib la klu tetamu tu ramah tamah mcm aku, tapi klu tetamu tu pendiam alamatnya sengap la....dah la tak tahu mulakan komunikasi layan tetamu pun tak pandai, dah sampai sejam air pun tak di jamu....last2 balik mcm tu ja... bukan lah nak minum sangat tapi kebiasaan orang melayu bila ada tetamu bertandang kerumah ada la sedikit minuman....
Aku syukur sangat jadi anak watan yang berasal dari kampung, bukan aku nak berlagak yang aku ni orang kampung yang berbudi bahasa tapi memang ternyata orang kampung masih lagi ada nilai kemalayuan berbanding orang bandar yang semakin hari semakin terhakis sifat kemalayuan di dalam meraikan tetamu....
Tapi tak semua orang kampung meraikan tetamu sebaik-baiknya ada juga orang bandar yang pandai meraikan tetamu, tapi lebih ramai yang tak pandai meraikan tetamu...
Aku bukan apa, aku terkejut ja sebelum ni kalau aku bertandang kerumah kengkawan or rumah saudara mara yang berasal dari kampung mereka melayan aku seperti mana keluarga aku melayan tetamu kami, tapi bila aku bertandang ke rumah orang bandar aku berasa lain, kemesraan antara orang kampung dengan orang bandar dalam melayan tetamu sangat lah berbeza....
Apa-apa pun kengkawan semua di harapkan kita dapatlah aplikasikan kembali nilai kemelayuan di dalam kehidupan kita terutama di dalam hubungan melayan tetamu.....
oklah itu sahaja, emmm yang berasal dari bandar jangan terasa pulak ya entry aku kali ni... ingat aku dah kata tak semua orang bandar tak pandai layan tetamu, tapi ramai yang tak tahu layan tetamu kalau nak di bandingkan dengan orang kampung...
Bestnya aku di lahirkan di dalam satu keluarga yang berasal dari kampung, aku terdidik cara kampung yang mementingkan silatul rahim.....
heheheh jangan marah ya orang bandar

7 comments:

Princess Liyana said...

yana pun bangga jadi org kampung;)

anap_ilmi said...

hidup org kg!

Faizal@poyan said...

to yana
heheheh ya sama-samalah kita berbangga..

to anap..
emmm hg kan org bandar ka

en_me said...

abang faizal orang kampung maner tewww..

Faizal@poyan said...

to me..
org kampung Yan laaa sekampung dengan menteri di jabatan perdana menteri

Faizal@poyan said...

to me..
org kampung Yan laaa sekampung dengan menteri di jabatan perdana menteri

Anonymous said...

orang sedaka