Friday, August 14, 2009

CINTA TERAKHIR


Assalamualaikum....

Hayati dahulu lirik lagu dari Aiman bertajuk cinta terakhir, jap lagi aku nak buat sedikit syarah tentang lirik ini..



Kau cinta pertamaku
Kau cinta terakhirku
Tiada apa yang bisa


Menafikan kasih kita
Kau ayu di mataku
Satu antara seribu
Tiada tara di dunia

C/o:
Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir
Mungkin kita kan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya ketentuan Tuhan


Aku suka dengar lirik yang korus tu, bercinta tak semestinya akan berakhir dgn ijab kabul, akan tetapi harapan itu lah sangat di harapkan mudah-mudahan, pasangan yang kita sayang dan cinta akan menjadi suri hati kita untuk selamanya...
Cinta dan jodoh ada lah lain, indahnya cinta sekiranya berakhir dgn ijab dan kabul maka pasangan kita itulah merupakan jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah.....

Jodoh tak semestinya seorang sahaja, tetapi mungkin ada jodoh kedua dalam hidup kita, tapi kita tak tahu... sebab itulah ada di antara kalangan kita yang mempunyai dua ,tiga atau empat orang isteri dan ada juga bercerai kerana sudah tidak ada jodoh tapi Allah akan gantikan dgn jodoh yang lain, semua itu tak perlu kita fikirkan kerana itu semua kerja Allah, mugkin ada hikmahnya... perlu di ingat Allah maha tahu setiap apa yang ditakdirkannya...

So pesanan aku untuk kengkawan yang mungkin sedang hangat bercinta or sedang bertunang kena ingat sebelum di ijab kabulkan apa pun boleh terjadi, mungkin tak sampai jodoh...Teringat pula pesanan sahabat aku Wan Chu, dia kata dlm bercinta ni jgn cinta dan berharap sangat sehingga 100% kurang la sikit takut-takut nanti apa-apa yang terjadi akan merana dan makan diri sendiri.. tapi bila dah kahwin letaklah sayang dan cinta itu 100% baru indah kehidupan bekeluarga...

Walaupun begitu iman kita ni sangat lah nipis dan nafsu kita ini adalah kuat, cuma akal yang waras dapat menghalang kita dari melakukan kerja-kerja yang tak berfaedah...
Dalam entry2 terdahulu aku selalu sebut cinta dan harapan adalah saling terbegantungan, tapi tak perlulah letak harapan itu sehingga 100%......

Kita kena kawalkan diri kita semasa bercinta ni, supaya bila berkahwin nanti ada lagi sisa-sisa yang indah dapat dijelmakan...

Oklah kesimpulannya...bercinta dgn pasangan kita sekarang ni bukanlah merupakan jodoh kita sehinggalah kita di ijab kabulkan, dalam bercinta semua boleh terjadi sebab manusia cepat berubah....

Oklah itu sahaja... akhir sekali jangan terlalu berharap sangat dan terlalu alpa dgn percintaan, sehinggalah betul-betul menjadi pasangan suami isteri maka waktu itu, berikanlah 100% komitmen kepada pasangan anda....

8 comments:

intan.dayana said...

ahha.naseb baek sy belOm bercinta.wahhh!

en_me said...

abang nak kawenn tewww.. sonoknyerrr

Faizal@poyan said...

to intan..
heheheheh bercinta la kerana cinta itu indah...lagi indah bila meletakkan Allah lebih pada segala-galanya

to me..
belum lagilahhhh.. nak bg kurus dulu hehehehehe

farah-chan said...

xpenah dgr lagu ni
tp lirik dia nmpk best

Insyirah said...

Salam faizal,

Thanks for the advice.. :)

Faizal@poyan said...

to farah..
emmm lirik dia ok ja

to syira..
sama-sama

Emblem of Purity said...

kalaulah semua lelaki berfikiran macam ni...alangkah...

CATZ said...

saya pun suka lagu ni..
setuju dengan apa yang encik faizal tulis.