Wednesday, September 23, 2009

RAYA 20092009

Assalamualaikum....


Alhamdulillah hari ini telah pun sampai hari ketujuh di dalam bulan Syawal, mesti kebanyakkan kengkawan yang masih lagi berhari raya...

Raya tahun ini sama sahaja dan tiada bezanya dengan hari raya tahun-tahun yang lalu, status pun masih lagi single mingle pergi raya rumah sanak saudara ja, soalan yang wajib di tanya saban tahun kepada aku " bila nak kahwin" emmm aku jawab setahun dua lagi....
oklah aku nak ceritakan hari-hari raya aku tahun ini.


Satu hari di hari raya...


Bangun seawal jam 5.45 pagi terus ke surau solat subuh, selepas solat subuh gotong royong bersih surau, jam 7.00 pagi keluar pergi beli akhbar pastu beli ais kiub. sampai rumah kerah semua orang besiap awal sebab nak bergambar satu keluarga, Almaklumlah tahun lepas tak sempat nak bergambar satu keluarga, lepas bergambar baru bersalam-salaman.


Jam 8.15 pergi surau untuk solat hari raya, lepas takbir, solat hari raya di imamkan oleh cikgu hanif kemudian aku baca Khutbah hari raya emmm panjang betul khutbah tahun ni sampai 27 muka surat tetapi banyak pengisian yang boleh di ambil ikhtibar..selepas habis khutbah semua jemaah membaca tahlil di ketuai oleh pak ngah aku..


Lepas tahlil kami berhari raya rumah kerumah seluruh kampung menikmati juadah yang di sediakan, jam 2.oo petang baru habis pusing seluruh kampung...


Selepas puas pusing satu kampung aku pergi kubur tok nek aku dan tok wan aku kemudian balik kerumah, seperti tahun2 lalu hari raya pertama kami tak pergi kemana kerana kebiasaannya ramai sanak saudara datang rumah aku..


Sebelah petang hana dan suami dia call aku coz depa nak datang ke rumah aku depa datang bawa baby (zulaikha).. malam aku rehat ja, di tambah pula perut aku tak berapa sihat biasala perut aku terkejut sebabnya sehari di penuhi dengan makanan..


Dua hari di hari raya


Seperti kebiasaan hari raya kedua kami sekeluarga balik ke rumah tok wan sebelah mak aku di pendang, emm tahun ni kami tak bakar sate kat citu sebab tokei sate tak datang heheheh tokei sate tu pak lang aku huhuhu,


Tiga hari di hari raya


Raya ketiga adik-adik mak aku datang kerumah, makan tengah hari ramai-ramai kat luar rumah, biasalah rumah aku orang lebih suka duduk di luar rumah sebab di luar angin sepoi-sepoi bahasa biasa lah rumah di tengah sawah..


Sebelah petang kawan aku mat rapi datang rumah...


Empat hari di hari raya.


Raya keempat emm sebenarnya aku nak pergi tengok wayang citer G-force tapi usha kat internet citer ni tak di tayangkan kat kedah, yang ada di tayang pun kat penang so lepas dah pikir aku pun ajak kengkawan aku gi nonton kat penang emmm citer di kelakar n berbaloi lah, emmm mat doli siap bg tahu klu aku gi nonton citer tu dia kata aku akan jumpa dengan hurley sebijik macam aku, tapi bila aku tengok hurley tu sebenarnya sebijik mcm mat doli huhuhuhu..

Lima hari di hari raya
Raya kelima aku tak pergi mana-mana pun dok rumah ja
Enam hari di hari raya
Raya keenam tok aku buat kenduri tahlil so busy lah nak menyediakan makanan gotong royong seisi keluarga kami,, nasiblah tok aku ni ramai anak heheheh pak menakan dan mak menakan aku lah...
lepas solat jumaat majlis kenduri...
Emmm di dalam bergembira di bulan syawal ni jangan pula kita lupa untuk berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal ganjaran pahalanya seperti kita berpuasa sepanjang tahun... marilah sama-sama kita rebut peluang ini..

4 comments:

en_me said...

salam aidilfitri maaf zahir bathin abang faizalpoyan ittewww..

Fatin Baharum said...

salam aidilfiti. :))
u baca khutbah raya?

CATZ said...

selamat hari raya..
rumah tgh sawah??
wahhhhhh..best tuuuu...
bila ke perlis dan kedah nampak rumah tgh sawah kan rasa eiiiii...bestnya umah tgh sawahhh..
:)

Faizal@poyan said...

to fatin nabila..
emmm sejak form 4 setiap tahun saya baca ja..

to catz..

emmm rumah saya tgh sawah..klu best mai la datang kat rumah saya